Terapia integracji sensorycznej to więcej niż zajęcia – to naukowa zabawa, która angażuje i wspiera Twoje dziecko w naturalny sposób. Specjalnie zaprojektowane ćwiczenia pomagają dzieciom adaptować się do bodźców sensorycznych, co przekłada się na lepsze wyniki w nauce i poprawę jakości życia. Umów się na konsultację i sprawdź, jak możemy wspomóc rozwój Twojego dziecka!
EEG Biofeedback to skuteczna metoda terapeutyczna zwiększająca skuteczność funkcjonowania naszego mózgu. Została opracowana przez naukowców z ośrodka szkolenia dla astronautów NASA w USA. Wykorzystywano ją do treningu astronautów i pilotów, którzy w warunkach ogromnego stresu musieli bezbłędnie wykonywać złożone czynności.
Umożliwia rodzicom głębsze zrozumienie specyficznych potrzeb rozwojowych ich dziecka.
Wczesne rozwiązanie problemów sensorycznych dziecka może przyczynić się do spokojniejszego i bardziej zharmonizowanego życia rodzinnego.
Email: terapia@cr-iskierka.pl
Integracja sensoryczna, w skrócie SI to proces odbierania i reagowania na informacje napływające ze zmysłów: dotyku, słuchu, wzroku, węchu, smaku oraz czucia głębokiego (tak zwana propriocepcja) i układu przedsionkowego (zwanego zmysłem równowagi).
U dzieci w prawidłowym rozwoju zmysły integrują się podczas zwykłych, codziennych czynności i działań. W trakcie właściwie przebiegającego procesu integracji sensorycznej powstają reakcje adaptacyjne, które są podstawą dla prawidłowego rozwoju. Jeżeli proces integracji sensorycznej jest zaburzony, wówczas pojawiają się problemy w rozwoju psychoruchowym dziecka, uczeniu się, a także zachowaniu, rozwoju społecznym i emocjonalnym.
Lista symptomów zaburzeń SI jest bardzo długa i różnorodna. Objawy różnią się pomiędzy sobą, w zależności od rodzaju problemu.
Pojedyncze objawy nie stanowią wskazania do natychmiastowej terapii. W niektórych przypadkach zaleca się dalszą obserwację. Zaburzenia SI rozpoznajemy gdy objawy mają odpowiednie nasilenie i utrudniają funkcjonowanie oraz rozwój dziecka.
Diagnoza IS składa się z kilku części:
a) wywiad z rodzicami. Diagnosta zadaje pytania związane z przebiegiem ciąży, szczegółowym rozwojem dziecka w pierwszym roku życia, przebiegiem chorób, bieżącymi trudnościami i problemami dziecka itp.,
b) Kwestionariusz Sensomotoryczny Dziecka. Rodzic proszony jest o odpowiedź w formie pytań zamkniętych (odpowiedź tak lub nie) na pytania związane z funkcjonowaniem i rozwojem dziecka.
a) obserwacja swobodnej i ukierunkowanej zabawy. Na podstawie obserwacji swobodnej zabawy Diagnosta wyciąga szereg wniosków dotyczących funkcjonowania dziecka,
b) obserwacja kliniczna dziecka. To szereg zadań, o których wykonanie jest proszone dziecko, w celu wykluczenia lub potwierdzenia trudności z obszaru związanego z SI (np. reakcje równoważne i posturalne, lateralizację, poziom pobudzenia, planowanie motoryczne i wiele innych),
c) Testy Polską Baterią (przeznaczone dla dzieci powyżej 4 roku życia).
Badanie określa m.in. koordynację, czucie ciała, pracę rąk. Testy są standaryzowane na polskie warunki i pozwalają na porównanie umiejętności dziecka w stosunku do jego grupy wiekowej.
Ze względu na wiek, utrudniony kontakt, rodzaj czy nasilenie zaburzeń lub niepełną współpracę, diagnoza może mieć inną formułę i może nie obejmować wszystkich wyżej wymienionych punktów. Diagnosta dysponuje szerokim wachlarzem narzędzi badawczych, które pozwalają rozpoznać nieprawidłowości w rozwoju integracji sensorycznej u dziecka.
Rodzic otrzymuje pisemną diagnozę SI wraz z zaleceniami do pracy w domu i przedszkolu/szkole wraz z szczegółowym jej omówieniem (tzw. dieta sensoryczna). Jest to również czas, w którym Diagnosta odpowiada na wszystkie pytania związane z diagnozą i ewentualną dalszą terapią dziecka.
Terapia SI ma postać „naukowej zabawy” w której dziecko chętnie uczestniczy i ma przekonanie, że tworzy zajęcia wspólnie z terapeutą. W trakcie terapii w specjalnie przygotowanej sali terapeutycznej wykorzystuje się system powtarzalnych ćwiczeń, które stopniowo pomagają dziecku adaptować się do różnego rodzaju bodźców sensorycznych. Dziecko zaczyna przyzwyczajać się do nich i nie reaguje już na nie, tak jak wcześniej.
Terapeuta rozpoznaje bieżący poziom pobudzenia dziecka i reguluje go do poziomu optymalnego poprzez wykonywanie celowo dobranych i przemyślanych ćwiczeń. Terapeuta przez cały czas monitoruje sygnały płynące od dziecka i właściwie na nie reaguje po to aby dziecko uruchomiało procesy spontanicznego uczenia się.
W trakcie terapii dziecko nie uczy się bowiem konkretnych umiejętności, a poprawiając integrację sensoryczną wzmacnia procesy nerwowe, a one zaś pojawiają sie w sposób naturalny jako konsekwencja poprawy funkcjonowania ośrodkowego układu nerwowego.
Rodzicu, jeśli zastanawiasz się czy Twoje dziecko może mieć zaburzenia integracji sensorycznej, nie zwlekaj, zadzwoń i umów konsultację ze specjalistą, który odpowie na niepokojące Cię pytania.
Pamiętaj! Z zaburzeń integracji sensorycznej się nie wyrasta a wcześniejsze podjęcie terapii daje większe szanse na eliminację dysfunkcji i zapewni dziecku lepszy start.